Ako odľahčiť dopravu? Napríklad v okolí Základnej školy Sídlisko II? Odpovede a inšpiráciu ponúka projekt „Do školy po vlastných“. Žiaci mapovali reálne situácie priamo v uliciach Vranova nad Topľou a spätnú väzbu, spolu s rodičmi, poskytli prostredníctvom vypracovaných dotazníkov. Jedným z inšpiratívnych riešení je zóna „kiss and go“.
Zelená škola. Tento prívlastok nepatrí Základnej škole Sídlisko II len na papieri. Či už sú to eko učebne, separovaný zber odpadu alebo ďalšie iné aktivity, to všetko podporuje pozitívny vzťah k životnému prostrediu.
Ekologická mobilita
Do tejto kategórie patrí aj doprava s dôrazom na vytváranie podmienok pre ekologickú mobilitu. Škola ju minulý rok podporila vybudovaním cykloprístreškov. Týmto sa však výzva neskončila…
„Cieľom je znížiť počet áut, ktoré nám prichádzajú pred školu nielen ráno, ale aj popoludní. Chceli by sme poprosiť najmä Vranovčanov a predovšetkým tých, ktorí bývajú blízko školy, aby v tomto peknom počasí prišli pešo, na kolobežke či na bicykli,“ uviedol riaditeľ ZŠ Sídlisko II Peter Kocák.
Žiaci v uliciach
Dáta. Pre konštruktívne riešenie akejkoľvek situácie sú dnes nevyhnutnosťou. Cieľom projektu bolo zistiť, aký pocit bezpečia majú žiaci pri dochádzaní do školy a zároveň, či existuje potenciál na zvýšenie ich komfortu. Výsledky v rámci aktivity „Do školy po vlastných“ vychádzajú z reálnych postrehov.
Priamo v uliciach overovali možnosti žiaci dvanástich tried druhého, piateho, siedmeho a ôsmeho ročníka pod vedením Marcely Lukčikovej a Petra Šofranka. Počas dvoch týždňov v septembri minulého roka si prešli viacero úsekov do 1 kilometra, resp. do piatich minút chôdze od školy. V ankete následne odpovedalo 624 detí a rodičov.
„Môžem povedať, že nás to bavilo. Celá trieda sme chodili po uliciach Vranova a zapisovali sme si do mapy rizikové alebo bezpečné miesta pri škole a v okolí školy. Keď niekto chodí do školy na bicykli, zapísali sme napr., kde je viac dier alebo kanálov, aby si dávali väčší pozor. Taktiež sme si prešli aj rušnejšie križovatky,“ uviedla žiačka ZŠ Sídlisko II Beáta Dudová. Spolužiak Daniel Trecák ju doplnil: „Bola to hravá forma učenia, vďaka ktorej sme získali väčší prehľad o križovatkách a cestách v okolí školy. Za najrizikovejší úsek by som označil križovatku na Mlynskej ul., pretože ráno je tam veľké množstvo áut a treba si naozaj dávať pozor. Myslím si, že pre nás všetkých to bolo zaujímavé, lebo sme si zopakovali dopravné značky a naučili sme sa aj veľa nových vecí.“
Inšpiratívny materiál
V spolupráci s Prešovským samosprávnym krajom a Slovenskou agentúrou životného prostredia vznikol materiál so zadefinovanými 55 problematickými bodmi a 14 pozitívnymi príkladmi. Analýzou prešli chodníky, cyklochodníky, parkovanie, značenie a prechody pre chodcov. Žiaci upozornili nielen na viaceré kritické miesta z hľadiska technického stavu, ale v ich odpovediach sa objavil i obavy z túlavých psov.
„Tento projekt ma od prvého momentu zaujal práve tým, že nebol nakreslený od stola z mapy, ale naši žiaci spolu s učiteľmi si prešli okolie školy, kde vytipovali úseky, kde sa cítia bezpečne, resp. kde by uvítali zmeny,“ dodal P. Kocák.
Zóna „kiss and go“
Návrhov na zlepšenie situácie padlo viacero. Pokiaľ je doprava autom nevyhnutná, inšpiráciou môže byť zdieľaná jazda. „Ak musíš cestovať autom, ponúkni odvoz susedovi, kamarátovi… Bude vám veselšie, porozprávate sa o tom, čo vás zaujíma,“ citujeme z informačného banera, ktorý upozorňuje aj na to, že zvýšený objem emisií, prachových častíc a ďalších znečisťujúcich látok má škodlivý vplyv na ľudské zdravie a prírodu.
Slovensko moderné trendy v ekologickej mobilite zatiaľ len dobieha. Projekt „Do školy po vlastných“ je inšpiráciou pre spoločenskú diskusiu. Z tohto uhla pohľadu vyznela zaujímalo myšlienka vytvoriť pred základnou školou zónu, kde by mali vjazd s motorovými vozidlami povolený iba rezidenti.
„Existujú zóny „kiss and go“, čo v preklade znamená „pusa a choď“. Tento názov vznikol podľa toho, že keď rodičia vysádzajú deti pred školou, dajú im pusu. Pointa je však v tom, že vznikne odstavná plocha, kde môžu rodičia vysadiť svoje deti nie bezprostredne pred školou, ale v jej okolí, odkiaľ sa môžu, samozrejme, deti bezpečne prejsť do školy,“ uviedol jeden z príkladov manažér kvality ovzdušia za Prešovský kraj zo Slovenskej agentúry životného prostredia František Luterančík.
Favoritom bicykel
Zároveň potvrdil, že nielen najekologickejším, ale tiež veľmi efektívnym spôsobom dopravy je jazda na bicykli. Okrem už spomínaných cykloprístreškov plánuje vedenie ZŠ Sídlisko II v rámci revitalizácie priestoru pred školou vybudovanie cyklochodníkov.
„Od 3 do 5-tich kilometrov sa vieme dostať najrýchlejšie na bicykli. Dôvod je jednoduchý. S bicyklom môžeme ísť aj tam, kde s autom nie,“ doplnil F. Luterančík.
Nové cyklochodníky
Kompletný materiál je k dispozícii pre vedenie mesta Vranov nad Topľou, mestskú políciu, ako aj mestské zastupiteľstvo.
„Informácie, ktoré sme si vypočuli, boli podnetné, pretože vyšli od samotných detí a rodičov, ktorí zažívajú situáciu pri škole dennodenne. Mesto sa snaží zlepšiť pocit bezpečnosti na komunikáciách, najmä na chodníkoch. Príkladom je projekt cyklotrasy od železničnej stanice po výstup na Majerovce. Ďalším rozhodnutím, ktoré prispelo k čiastočnému riešeniu, bolo zjednosmernenie cesty pred základnou školou. Už teraz plánujeme na meste prípravu rozšírenia cyklochodníka v smere na Čemerné a Nižný Kručov, pretože do budúcnosti sa tomu nevyhneme, aby sa cyklochodníkmi zokruhovalo celé mesto,“ reagoval prednosta Mestského úradu vo Vranove nad Topľou Imrich Kónya.
Fotogaléria