Požiadavky vodičov na osvetlenie priechodov pre chodcov

redakcia@vranovske.sk
Autor

Účelom osvetlenia miestnych komunikácií a aj ostatných priľahlých miest určených pre chodcov alebo cyklistov je zabezpečiť dobrú viditeľnosť a zrakovú pohodu všetkým užívateľom a tým prispieť k zvýšeniu bezpečnosti premávky. Na komunikáciách slúžiacich automobilovej doprave sú pritom uprednostnené zrakové požiadavky vodiča, ktorý počas jazdy musí dobre vidieť nielen celý jazdný pás, ale aj krajnicu a časť pridruženého priestoru. Osvetlenie komunikácií musí všetkým účastníkom cestnej premávky umožniť včas a spoľahlivo spozorovať dopravnú prekážku na jazdnom páse, vytvoriť pocit bezpečia, prehľadnosti a zrakovú istotu. Obzvlášť je to dôležité na miestach, kde sa komunikácie slúžiace motorizovaným účastníkom pretínajú s komunikáciami slúžiacimi pre chodcov – na priechodoch pre chodcov.

Vidieť a byť videný je základným predpokladom a podmienkou bezpečného priechodu pre chodcov. Na Slovensku nám pomaly pribúdajú na týchto miestach nové dynamické osvetlenia, ktoré poskytujú vodičom prichádzajúcim k priechodu pre chodcov pri zníženej viditeľnosti, vo večerných a nočných hodinách jasnú a zrozumiteľnú informáciu a sú prínosom k dopravnej bezpečnosti chodcov. Hlavným účelom je zdôraznenie samotného priechodu pre chodcov a kontrastné zvýraznenie chodca na ňom pomocou svetla, ktoré je odlišné od farby a intenzity okolitého verejného osvetlenia. Vysoký merný výkon a koncentrácia svetelného toku takýchto svietidiel na samotný priechod osvetľuje len chodcov prechádzajúcich cez priechod a vôbec neoslňuje vodičov motorových vozidiel.

Je bežné, že sa na Slovensku používali pre osvetlenie priechodu pre chodcov klasické svietidlá pre verejné osvetlenie, ktoré síce svietia dostatočne, ale najmä za mokra a v noci vytvárajú na vozovke a na čelnom skle vozidla nepríjemný a nebezpečný odraz svetla, čím oslepujú vodiča, ktorý do daného úseku vchádza. Teda nové osvetlenie priechodu určite neriešiť systémom – pridať na starý existujúci stožiar ďalšie bežné svietidlo, a je po probléme.

Bohužiaľ takáto nepriaznivá situácia je na väčšine priechodov pre chodcov vo Vranove nad Topľou. Je to škoda, pretože aj v našom Prešovskom kraji existuje niekoľko špecializovaných firiem, ktoré sa venujú práve tejto problematike. Ich projekty a technické riešenia zožali úspechy na mnohých veľtrhoch a z úspešných realizácií dynamických osvetlení priechodov pre chodcov sa tešia motoristi a chodci vo viacerých mestách a mestečkách nielen na Slovensku, napríklad v Prešove, Košiciach, Poprade, Levoči, Michalovciach, Stropkove, Topoľčanoch, Vrútkach, Liptovskom Mikuláši, Bratislave, Žiline, Varíne, Tepličke nad Váhom, Handlovej, Prievidzi, Nitre, Ostrave, či v Brne.
Bezpečný priechod pre chodcov je o kombinácii moderných a účinných technológií, pomocou ktorých je chodec nadštandardne chránený. S najmodernejšou možnosťou zabezpečenia bezpečného priechodu pre chodcov sa spája účinnejšie, výraznejšie a vysoko efektívne upozornenie na aktuálny výskyt chodcov na priechode i v jeho blízkosti. Osvetlenie priechodu je realizované osadením stožiarov pred priechodom v smere jazdy, na ktorých sú dlhé výložníky so špeciálne vyvinutými svietidlami s asymetrickou vyžarovacou charakteristikou a kontrastnou bielou farbou svetla, ktoré dokonale osvieti a zvýrazní chodca na priechode.

Jeden z úspešných a využívaných systémov osvetlenia priechodov pre chodcov pracuje na báze najnovšej LED technológie. Rieši zároveň dve veci naraz – znižuje spotrebu elektrickej energie, lebo svieti len vtedy, keď je to potrebné (dynamický systém) a zvyšuje bezpečnosť na priechode pre chodcov. Princíp technológie spočíva v osvetlení s premenlivou intenzitou a je založený na myšlienke, že ľudské oko viac vníma rýchlu zmenu intenzity osvetlenia než monotónne osvetlenie, aj keď s vysokou intenzitou. Systém pracuje na základe riadeného osvetlenia, ktoré je doplnené svetelnými impulzmi za účelom upútania pozornosti vodičov aj chodcov. V pasívnom – vyčkávacom režime, keď sa na priechode nenachádza nikto a ani nikto neplánuje naň vstúpiť, osvetlenie pracuje s nulovou hladinou intenzity osvetlenia, ktorá je prerušovaná krátkymi tzv. upútavacími impulzmi s vysokou intenzitou (zábleskami) približne raz za dve sekundy. Tie majú za úlohu označiť dané miesto a pre chodcov je to informácia o polohe priechodu, cez ktorý by mali prioritne prejsť na druhú stranu vozovky. Pre približujúcich sa vodičov je to znamenie na zvýšenie pozornosti na danom mieste. V aktívnom režime sa počíta s prítomnosťou chodca na priechode pre chodcov alebo so situáciou, kedy je chodec pripravený vstúpiť bezprostredne na vozovku. Osvetlenie v tomto režime svieti s vysokou hladinou intenzity, ktorá je narúšaná krátkymi intervalmi s nulovou intenzitou a s frekvenciou rovnakou ako v pasívnom režime (kratučkými stmievaniami). Takýto nezameniteľný štýl osvetlenia má chodcom neustále pripomínať, že sa nachádzajú na časti vozovky, ktorú by mali čo najskôr opustiť. Vodičov má upozorniť, že je to tá časť vozovky, na ktorej musia počítať s výskytom chodca. Ovládanie takéhoto osvetlenia je možné pomocou tlačidla na stožiari. Jeho stlačením chodec aktivuje osvetlenie nástupného miesta priechodu a následne je osvetlený aj priechod pre chodcov na načasovanú dobu potrebnú na prechod chodca cez priechod. Osvetlenie po určitom čase prejde späť do pasívneho režimu. Systém môže pracovať aj na princípe indikácie výskytu chodcov na priechode pre chodcov a v jeho blízkosti senzorom pohybu. To všetko pri veľmi nízkej spotrebe elektrickej energie a značného zvýšenia životnosti svetelného zdroja. Pri požiadavke trvalého osvetlenia priechodu pre chodcov (bez ovládacieho prvku) systém trvalo pracuje so stroboskopickým efektom – tiež jasne odlíšiteľným od ostatného verejného osvetlenia a môže byť v prevádzke v rovnakom čase ako verejné osvetlenie.

Okrem preferovaného osvetlenia priechodov pre chodcov sa čoraz častejšie vyskytujú aj výstražné blikavé aktívne LED prvky zapustené priamo do vozovky pred priechodom pre chodcov a jasne vymedzujú tento priestor nielen za zlej viditeľnosti. Svietia bielym svetlom s vysokým svetelným výkonom kolmo na smer jazdy, čím neoslňujú vodičov prichádzajúcich motorových vozidiel. Dostatočne silné záblesky je vidieť aj za denného svetla. Zabudované vo vozovke pôsobia na vodičovo vnímanie v jeho zornom poli, čím dochádza k zvýšeniu jeho pozornosti a bezpečnejšej jazde. LED diódové svietidlá sa osádzajú iba do vrchnej časti vozovky, kde sa vyfrézuje tenký zárez a následné sa zaleje asfaltovou plniacou hmotou. Zapustené svietidlá sú vyhotovené tak, aby ich nepoškodili ani vozidlá zimnej údržby, ktoré odstraňujú sneh z vozovky.

V súčasnosti sa funkcia verejného osvetlenia komunikácií z hľadiska dopravnej bezpečnosti podceňuje. Moderné umelé osvetlenie komunikácie musí plniť účel nezávisle od iného osvetlenia, ktoré sa môže nachádzať v blízkosti. Nie je možné ho nahrádzať osvetlením, napríklad od výkladných skríň alebo reklám. Aj zlé osvetlenie od pevne inštalovaného verejného osvetlenia môže byť príčinou nehôd, ak majú svietidlá priveľké rozostupy a výrazne sa tak zhoršuje rovnomernosť a jas osvetlenia. V tmavých pásmach sa môže malá dopravná prekážka stratiť. Bežnými spôsobmi osvetlenia sa niekedy dosiahne negatívny kontrast prekážky voči pozadiu – prekážku vodič vníma ako tmavšie miesto voči jasnejšiemu pozadiu. Oveľa bezpečnejšie je vhodne zvolenou sústavou svietidiel osvetliť prekážku tak, aby sa javila svetlejšie voči relatívne tmavšiemu pozadiu a dosiahnuť tak jej spoľahlivé rozpoznanie kontrastom pozitívnym.

Žiaľ, málokedy sa zlé alebo nedostatočné osvetlenie kladie za vinu dopravnej nehode. V prvom rade sa vždy skúma prítomnosť alkoholu a drog najmä u vodiča, bez ohľadu na mieru zavinenia chodcom. Treba si však uvedomiť, že aj keď sú vozidlá vybavené svetlometmi, nimi vytvárané osvetlenie nie je schopné plniť funkcie v požadovanej miere a niekedy je to skôr naopak – osvetlenie protiidúceho vozidla dokáže v nevhodnej chvíli vodiča oslniť a na pár sekúnd úplne oslepiť. Je to smola, ak je to práve na priechode pre chodcov a ak sa na ňom nachádza chodec v tmavom odeve bez akýchkoľvek reflexných prvkov. O tom, že sa na jazdnom páse nenachádza žiadna prekážka, musí mať vodič neustálu zrakovú istotu.

Je nesporné, že osvetlené priechody pre chodcov pomáhajú znižovať počet dopravných nehôd a zvyšujú pohodlnosť jazdy vodičov. Preto sa problematika osvetlenia priechodov v rámci zvýšenia bezpečnosti priechodov pre chodcov stala aj súčasťou Stratégie zvýšenia bezpečnosti cestnej premávky v SR – Národného plánu SR pre BECEP 2011-2020 vypracovaného Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Je len sa samospráve, aby sa realizácia osvetlenia stala skutočnosťou čím skôr aj v našom meste.

Ing. Ján Stavný
Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie vo Vranove nad Topľou