Okresy Vranov nad Topľou a Trebišov sú zadefinované ako najmenej rozvinuté regióny, čo im garantuje pomoc v rámci Akčného plánu. Obidva okresy však mali v minulosti spoločnú aj osobnú železničnú dopravu medzi mestami Vranov nad Topľou a Trebišov. O jej obnovenie sa po šestnástich rokoch snaží Rastislav Fabian, ktorý inicioval petíciu. Zatiaľ vyzbieral cez 1 200 podpisov.
Koniec po 100 rokoch
Prvých cestujúcich na trati Vranov nad Topľou – Trebišov previezol osobný vlak symbolicky 24. decembra 1903. Osobná železničná doprava bola medzi oboma okresnými mestami zrušená vo februári 2003. Rastislava Fabiana motivovala úspešná petícia za obnovenie osobnej vlakovej dopravy na trati Zvolen – Šahy. Inšpiráciou je pre neho skutočnosť, že vďaka viacerým benefitom, ktoré národný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko a.s. ponúka, by cestovanie vlakom mohlo byť pre verejnosť ekonomicky výhodnejšie a komfortnejšie, ako v prípade iných foriem dopravy. Zároveň nepochybuje o tom, aby na trase Vranov, Vranov – predmestie, Vranov – Ortáše (Lomnica), Sačurov, Sečovská Polianka, Parchovany, Dvorianky (Albínov), Sečovce, Vojčice, Milhostov a Trebišov nebol medzi cestujúcimi o tento typ služby záujem. „Študenti majú cestovanie vlakmi zadarmo a ľudia, ktorí cestujú vlakmi za prácou, môžu pri mesačnom cestovnom lístku využiť 50%-tnú zľavu. Na druhej strane, cesty sa zahlcujú autami, často vznikajú kolóny, preto si myslím, že obnovenie osobnej vlakovej dopravy by pomohlo odbremeniť aj dopravu na cestách,“ vysvetľoval Rastislav Fabian.
Výzvou 5000 podpisov
Rovnako upozornil na fakt, že cestujúci autobusovou dopravou do Trebišova musia napr. prestupovať v Hriadkach, resp. alternatívou nie je kvôli dlhým čakacím dobám ani vlakové spojenie Strážske – Trebišov. I toto sú, podľa neho, dôvody, prečo verí, že petícia bude úspešná. Zatiaľ sa mu podarilo vyzbierať viac ako 2 500 podpisov, no jeho ambíciou je číslo 5 000. Dodáme, že verejnosť môže petíciu podpísať v on line verzii, pričom distribuované sú aj papierové hárky. „Rád by som oslovil mestské a obecné úrady s prosbou, či by sa tiež aktívne zapojili do petičnej akcie a pomohli so zbieraním podpisov. Som presvedčený o tom, že obnovenie osobnej železničnej dopravy medzi Vranovom nad Topľou a Trebišovom má svoje opodstatnenie, preto by sme sa mali spojiť. Ohlasy sú zatiaľ pozitívne, verím teda, že sa nám to podarí,“ dodal R. Fabian.
Skrytý potenciál železničnej dopravy
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) vo svojej reakcii vysvetlila, že verejnú osobnú železničnú dopravu realizuje na základe objednávky dopravných výkonov. Ako dodal hovorca ZSSK Tomáš Kováč, objednávateľom dopravných služieb je Ministerstvo dopravy a výstavby SR, príp. VÚC. Na druhej strane tlmočil stanovisko národného dopravcu, na základe ktorého ZSSK podporuje rozvoj železničnej dopravy, ktorú vníma ako dopravu budúcnosti. „Zabezpečenie alebo zrušenie verejnej dopravy na traťových úsekoch je závislé od rozhodnutia objednávateľov. V prípade relevantného záujmu o obnovenie dopravnej obsluhy na ktoromkoľvek traťovom úseku je ZSSK pripravená prehodnotiť svoje možnosti a realizovať ponuku s cieľom efektívneho zabezpečenie verejnej dopravy, nakoľko evidujeme skrytý potenciál železničnej dopravy s ohľadom na jej bezpečnosť, spoľahlivosť a predovšetkým pozitívny vplyv na ekonomiku a ekológiu regiónov,“ uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko a.s. Tomáš Kováč, no tiež pripomenul, že súčasne je potrebné sústrediť sa aj na modernizáciu železničnej infraštruktúry, ktorú spravujú Železnice Slovenskej republiky.