Najlepšou základnou školou v hodnotení INEKO sa v školskom roku 2020/2021 stala v Prešovskom kraji Základná škola Bernolákova vo Vranove nad Topľou. Riaditeľ Marek Cerula si toto ocenenie váži o to viac, že slovenské školstvo si vo svojej modernej histórii prešlo a stále prechádza mimoriadnou výzvou.
Základná škola Bernolákova sa v hodnotení INEKO drží štandardne vysoko. Od školského roku 2015/2016 obsadila raz prvé a štyrikrát druhé miesto. Za uplynulý školský rok bola vyhodnotená opäť ako najlepšia. Práve to bol školský rok, kedy sa pozitívna prax ocitla v okamihu na novej štartovacej čiare, na ktorú školstvo na Slovensku zoradila pandémia. Ak vezmeme do úvahy fakt, že žiaci II. stupňa boli na dištančnom vzdelávaní sedem mesiacov a žiaci prvého stupňa tri, školy si prešli skúškou v naozaj mimoriadnych podmienkach. „Prvé, čo sme museli riešiť, a popri iných veciach sme sa o to snažili predvídavo, bol prechod z prezenčného vyučovania na dištančné. S informatikmi sme pracovali na tom, aby bola táto zmena plynulá a hlavne, aby sa zachovala kvalita výučby. Našou snahou bolo vytvoriť v rámci možností komfort, aby deti netrpeli tým, že musia byť na vyučovaní doma, lebo situácia sama o sebe bola pre nich náročná,“ uviedol riaditeľ ZŠ Bernolákova Marek Cerula.
V TOP 10 hneď tri vranovské školy!
V rebríčku INEKO sa v TOP 10 umiestnili hneď tri základné školy z mesta Vranov nad Topľou.
Okrem ZŠ Bernolákova, ktorá obsadila 1. miesto, skončila ZŠ Sídlisko II štvrtá a ZŠ Lúčna patrí 8. miesto. V ich prípade INEKO pridalo poznámku, že škola má minimálne 10 žiakov alebo minimálne 10% žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. ZŠ JUH figuruje na delenej 17. – 20. priečke.
Pandémia zasiahla školstvo o to viac, že novej situácii sa museli prispôsobiť nielen učitelia, ale aj žiaci a rodičia. Udržať štandard vyučovacieho procesu, vrátane prípravy na rôzne súťaže, nebolo jednoduché, ale v ZŠ Bernolákova to prijali ako výzvu, do ktorej vložili kreativitu a empatiu voči deťom. Udržať pozornosť a motiváciu, kedy trpela celá spoločnosť, nebolo rozhodne nič jednoduché. „Naše školstvo nebolo na tento spôsob výučby pripravené. Museli sme nastaviť systém pre učiteľov, žiakov, aj rodičov. Na spolupráci s nimi sme si vždy zakladali, ale teraz to bolo ešte intenzívnejšie. Našou prioritou nie je vzdelávať kvôli hodnoteniu a postaveniu v rebríčku, ale ak sa nám za týchto okolností dostane ocenenia, poteší to,“ dodal M. Cerula.
Prívlastok „pozitívny“ nadobudol v kovidovej dobe význam s inou emóciou, než sme bolo zvyknutí. V ZŠ Bernolákova sa podarilo vysporiadať s prvou vlnou aj vďaka tomu, že negatívne momenty otáčali na pozitíva, čo je ďalší dôležitý moment, ktorým školstvo počas pandémie prispelo k formovaniu osobností mladých ľudí! Poeticky napísané, držať hlavu nad hladinou a hľadať cestu je devíza, ktorú raz bezpochyby ocenia. „O digitálnych kompetenciách a digitalizácii školstva sa hovorí od roku 2004. V priebehu pol roka sa však podarilo urobiť väčší pokrok, ako za posledných 20 rokov. Situácia nás prinútila nájsť spôsob, cestu…, a našli sme ju. Na druhej strane musím dodať, že počítač nikdy nenahradí priamy kontakt učiteľa a žiaka v triede,“ reagoval M. Cerula.
Učebňa robotiky.
Koncept vzdelávania dnes presahuje jednu vyučovaciu hodinu. Pre naplnenie tejto vízie však musia byť vytvorené podmienky a to sa v ZŠ Bernolákova podarilo vďaka „vlajkovému“ projektu „Modernejšia škola“. S jeho prvkami sa môžete zoznámiť už vo vstupnom vestibule, kde vznikla centrálna oddychová zóna s wifi pripojením, stolným futbalom, stolným vzdušným hokejom, interaktívnym stropným projektorom so 700 hrami a hlavne novým priestorom na rôzne aktivity, napr. žiackeho parlamentu. „Zaujímavé bolo sledovať, ako si žiaci nastavili systém fungovania bez toho, aby sme im do toho zasahovali. Keď jedni skončia aktivitu, striedajú ich druhí a navzájom sa prirodzene rešpektujú,“ pridal postreh M. Cerula.
Jedným z dvoch základných cieľov projektu je podpora čitateľskej gramotnosti. Za týmto účelom zriadili v škole novú knižnicu, ktorú premenili a prispôsobili tvorivému svetu fantázie, presne takému, aký sa dá objaviť v knihách. Neprehliadnuteľnou súčasťou miestnosti je pódium, kde sa dá nacvičovať a hrať divadlo, či organizovať rôzne literárne a spevácke súťaže. „Ak chceme deti inšpirovať, musíme im vytvoriť príťažlivé prostredie, preto sme knižnicu premenili na rozprávkovú krajinu. Veľmi pozitívne na to reagovali žiaci na I. stupni, ale oslovilo to aj starších. Potvrdilo sa nám, že už len samotná atmosféra vytvára pozitívne pocity, čo potom učiteľom uľahčuje prácu,“ vysvetľoval M. Cerula.
Vstupný vestibul.
Druhou dominantnou projektu bolo dobudovanie technického zázemia v učebni robotiky. Výučbu tohto odboru ocenil počas návštevy školy ešte v pozícii poslanca NR SR súčasný minister školstva Branislav Gröhling. Dôvodom, prečo sa programovanie rozhodli v ZŠ Bernolákova povýšiť na špičkovú úroveň, je aj pridaná hodnota, ktorú dosahuje ako moderný odbor s vysokým kreditom vo vzťahu k uplatniteľnosti v špičkových firmách. „Programovanie je skvelé v tom, že vedie žiakov k tomu, že ak chcú byť úspešní, musia byť kreatívni, dôslední a často i trpezliví. Učia sa, že dosiahnutie cieľa nie je samozrejmosťou, ale musia byť sami aktívni. Našou filozofiou je, že učiteľ má byť koordinátor a tvorivým článkom je žiak. Som presvedčený, že keď sa postupnými krokmi dostanú k výsledku, vytvoria si k tomu trvalý vzťah a zároveň ich to motivuje, aby napredovali. Priznám sa, žiaci často prekvapia aj mňa, čo všetko dokážu vyrobiť,“ dodal s úsmevom M. Cerula.