PSK a KSK zriadili infolinku pre nespokojných cestujúcich autobusmi

imrich.mako@vranovske.sk
Autor

Máte zlú skúsenosť s prímestskou autobusovou dopravou? Prešovský samosprávny kraj a Košický samosprávny kraj prichádzajú pre cestujúcich so službou novej infolinky.

Cestujúci môžu prostredníctvom infolinky, ktorú v rámci IDS Východ zavádzajú Prešovský a Košický samosprávny kraj, upozorniť na nevypravené spoje, chronické meškania, či na ich predčasné odchody. Obidve župy si od tejto novinky sľubujú ďalšie skvalitnenie služieb v prímestskej autobusovej doprave.

Ako uviedol predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský, infolinka má zabezpečiť, aby mali k dispozícii konkrétnu spätnú väzbu, ktorú budú komunikovať s príslušným dopravcom. „Zvlášť prípady, kde dochádza k chronicky sa opakujúcim meškaniam, sú nepríjemné nielen pre pravidelných cestujúcich, ale aj tých občasných, ktorí s meškaním nerátajú, a tak nestihnú prísť načas na vyšetrenie k lekárovi, do práce, či do školy. Neprípustné sú tiež predčasné odchody spojov, kedy vám autobus ujde takpovediac „pred nosom“ aj napriek včasnému príchodu cestujúceho na zastávku,“ povedal predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský.

Okrem toho môžu cestujúci prostredníctvom infolinky nahlásiť neprístojné správanie vodiča alebo spolucestujúcich, neprípustné hygienické podmienky v autobuse, či únik tržieb v dôsledku nevydávania cestovných lístkov. Oba samosprávne kraje, ktoré spoje prímestskej autobusovej dopravy financujú, budú tieto hlásenia spracovávať a riešiť s jednotlivými dopravcami, u ktorých došlo k pochybeniam.

Košický župan Rastislav Trnka očakáva od verejnej dopravy najmä spoľahlivosť. Rozumie tomu, že ak sa niekomu stane, že príde na zastávku, no spoj uvedený v cestovnom poriadku nepríde vôbec, pretože bol zo strany dopravcu odrieknutý, je možné, že po takomto zážitku autobusovú dopravu viac nepoužije a uprednostní cestovanie osobným automobilom. „Iným problémom, ktorý môže cestujúcich odradiť, sú prípady nízkej kultúry cestovania. Či už ide o nevhodné správanie vodiča alebo spolucestujúcich, prípadne neakceptovateľné hygienické podmienky vo vozidle. Vážnym problémom sú prípady, kedy vodič nevydáva lístky, vďaka čomu môže dôjsť k zrušeniu spoja z dôvodu nízkych priemerných tržieb, resp. nižšieho počtu evidovaných cestujúcich, než je skutočnosť. Vďaka tejto novej službe budeme o týchto situáciách informovaní a verím, že predídeme mnohým problémom, s ktorými sa cestujúci v prímestskej autobusovej doprave mohli stretnúť,“ uviedol predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

Vzhľadom na charakter verejnej služby a efektivitu vynakladania verejných financií majú samosprávne kraje záujem výskyt vyššie spomínaných problémov v maximálnej miere eliminovať. K tomu im môžu dopomôcť informácie priamo od cestujúcich. Infolinka s telefónnym číslom 055/333 33 31 aktuálne funguje  v pracovných dňoch od 8.00 h do 15.00 h.  Od 1. decembra 2021 bude k dispozícii hlasová záznamová služba, linku teda bude možné využívať 24 hodín denne a sedem dní v týždni.

Zmluvnými dopravcami Prešovského samosprávneho kraja sú BUS Karpaty, SAD Humenné, SAD Poprad a SAD Prešov. V rámci Košického samosprávneho kraja zabezpečujú prímestskú autobusovú dopravu spoločnosti ARRIVA Michalovce a eurobus.

Akékoľvek kopírovanie obsahu bez vedomia redakcie je zakázané!