Banik a syn, s.r.o. definuje trend vďaka vízii, inováciám a hodnotám!

imrich.mako@vranovske.sk
Autor

Vízia, inovácie, hodnoty. Tieto piliere držali firmu Banik a syn, s.r.o. nielenže na trhu počas celých tridsiatich rokov jej existencie, ale v dynamicky sa rozvíjajúcom sa odvetví ju katapultovali medzi lídrov. Podnikateľský príbeh otca a syna – Františka Baníka st. a Fera Baníka ml. – inšpiruje.

Nech sa na históriu (a prítomnosť) firmy Banik a syn, s.r.o. pozrieme akoukoľvek optikou, dopracujeme sa k rovnakému záveru. Všetky cesty, ktorými si prešla, spája DNA, ktorú jej zakódoval František Baník st.

DNA Františka Baníka st.

Dôveroval presvedčeniu, že technológie a ich limity sa dajú posúvať, preto hľadal riešenia s dôrazom na efektivitu. Vďaka technickej kreativite postupne povýšil svoje vízie o spoločenskú zodpovednosť. „Otec nastavil hodnoty od začiatku fungovania firmy na energeticky efektívne riešenia. Poviem príklad. Máme zákazníkov, ktorí nás žiadajú o elektrické podlahové kúrenie. My ho nerobíme, lebo páliť energiu na teplo nám nedáva zmysel,“ reagoval CEO Banik a syn, s.r.o. František Baník ml.


Zakladateľ firmy František Baník st.

Kým dnes sú zelené a smart technológie v kurze, Banik a syn, s.r.o. má vo svojom curriculum vitae sériu inovatívnych referencií, ktorými diktoval trend. Pre konkrétnu ilustráciu zdôrazníme technológiu Eisspeicher – skladovanie energie ľadu. Na najväčšej svetovej výstave, zameranej na energie, vykurovanie a zodpovedné hospodárenie s vodou v budovách, ISH Frankfurt ju predstavili v roku 2016. O dva roky neskôr ju uviedli do prevádzky na Slovensku ako prví a dodnes sú jediní, kto ju u nás inštaluje. „Už otec zavádzal inovatívne prvky najskôr do svojich kotolní a až potom išiel, ako sa hovorí, s kožou na trh. Stále sme hladní po nových technológiách, ale dôležité pre nás je, aby nám zákazník veril. Ak nám dá dôveru, no nejaký projekt by sa nepodaril, na vlastné náklady mu nainštalujeme štandardnú technológiu. Takúto férovú ponuku si môžeme dovoliť dať, pretože ak sa pre niečo rozhodneme, nepochybujeme o tom, že navrhované riešenie bude prínosom,“ dodal F. Baník.

Spoločenská zodpovednosť

Získať dôveru pre inovácie je proces, na ktorý potrebujete byť stopercentne pripravení. Prvou zárukou je vnútorné nastavenia neuspokojiť sa a proaktívne vyhľadávať nové informácie. F. Baník spracováva a konfrontuje evolúciu technológií na spomínanej výstave v nemeckom Frankfurte od roku 2008. Tento moment však nie je jediným garantom, ktorý oslovuje zákazníkov. Vo firme kladú dôraz na pridanú hodnotu. Tu sa opäť stretávame s termínom spoločenská zodpovednosť, ktorá generuje pevné zásady pre konštantné udržanie firemnej filozofie. „Už dnes potrebujeme myslieť na budúcnosť a životný priestor, v ktorom budeme chcieť vyriešiť kúrenie, vetranie, chladenie… Technológie sa vyvíjajú a budú sa vyvíjať, ale našim cieľom je snažiť sa o to, aby boli udržateľné a korektné voči životnému prostrediu. Nie sme startup, nereagujeme na to, že toto je teraz biznisové a čo bude ďalej, nás nezaujíma. Chceme byť zodpovední sami voči sebe a to znamená byť zodpovední aj voči našej planéte,“ zdôraznil Fero Baník.


Jaroslav Saraka je jediným zamestnancom vo firme, ktorý v nej pôsobí celých 30 rokov! Pri tejto príležitosti sa mu na slávnostnom galavečere dostalo ocenenia.

Zodpovednosť ako kompas

Práve zodpovednosť je nenahraditeľnou súčasťou kompasu, ktorý pomáha nahliadnuť za horizont, a nielen nahliadnuť, ale aj objaviť úplne nové fenomény. Vo firme Banik a syn, s.r.o. hľadali hranice, za ktorými by dokázali doplniť svoje portfólio o upgrade mimo ponuky sústredenej na kúrenie, vetranie, vodu či fotovoltaiku. Pri skenovaní nových možností sa zrodila spolupráca s Petrom Petraškom a Saint Gobain Ecophon Slovakia.

Pointa je vo vnímaní priestoru ako celku, so všetkými vstupmi ovplyvňujúcimi náš (pocitový) komfort. Do tohto zoznamu patrí aj zvuk. Možno na prvý pohľad detail, ktorý prekvapí a nemusí sa hneď núkať do centra pozornosti, no v odborných kruhoch má… Nieže budúcnosť. Ako perspektívna produktová línia už žije svoju prítomnosť. Príkladom je pilotný projekt vo vranovskej Základnej škole Bernolákova, kde sponzorsky odzvučili jednu triedu. „Vychádzali sme z relevantných výskumov, ktoré hovoria o tom, že žiakov v zadných laviciach ovplyvňuje odrazivosť zvuku od stropu a zadnej steny. Ak dieťa do 5. ročníka nemá vyslovené slovo jasne, nevie si ho vysvetliť. My dospelí si pol slova vieme domyslieť, identifikovať ho dokážeme aj v hluku. Deti sa prekrikujú a kričia práve pre to, lebo sa „nepočujú“. V rámci nášho pilotného projektu sme vyriešili dozvuky, žiaci nebudú musieť hovoriť tak nahlas a tým pádom sa v triede vytvorí pokojnejšia atmosféra s pozitívnym dopadom na ich náladu,“ rozmenil na drobné F. Baník.


Nová identita! Inšpiráciou pre toto významné rozhodnutie bol prieskum poznateľnosti značky, ktorá za hranicami okresu už nemala dostatočnú poznateľnosť. Ani farbou ani znakom dvojšípky, ktorá je identická so znakom Citroën. Nová identita bude ľahko priraditeľná k Banik a syn, s.r.o, na ktorej rebrende vo firme pracovali s renomovanou európskou agentúrou.

Generačná výmena

Progresívny prístup k technológiám je len časťou rovnice, ktorá v súčte znamená úspešný príbeh rodinnej firmy. Medzníkom, ktorý potvrdí jej zdravé zázemie (alebo aj naopak), je generačné odovzdávanie pozícii vo vedení. Nevyhnutná situácia je mimoriadne krehkou výzvou, ktorá si žiada dodržať dohodnuté pravidlá. Nastaviť celý model je však samostatná, a vôbec nie jednoduchá, kapitola. Firmám ich často pomáha zvládať napr. Inštitút Rodinného Businessu. Otec a syn Baníkovci zvládli tento krok s kultivovanou zodpovednosťou. „Na odovzdávanie pozícií medzi mnou a otcom sme sa pripravovali asi sedem rokov. Šťastím nás oboch je, že otec sa vedel pri odovzdávaní firmy odosobniť. Veľa sme o tom u nás doma debatovali, preto keď prišiel deň D, boli sme na neho pripravení. Otec nikdy nebude dôchodca, ktorý bude len piť kávu, preto je stále aktívny a delegujeme na neho zložitejšie úlohy. Do riadenia však nezasahuje. Myslím si, že má radosť z toho, ako firma funguje. Rovnako aj mama, ktorá má len starosť, či máme na výplaty. Vždy sa len usmejem a upokojím ju, že výplaty zamestnancom pošleme,“ dodal s úsmevom F. Baník.

Zamestnanec = partner

Zamestnanci. V rozhovore pre magazín Forbes F. Baník už v roku 2020 vysvetľoval, že si zakladá na otvorenom vedení firmy s dôrazom na priamu spätnú väzbu. Ani v tomto prípade nič nepodceňuje, preto ju získava prostredníctvom sofistikovaného nástroja Ideal Place Pulse-Checks. Dáta sú pre neho mimoriadne dôležité, aby vedel pozitívne a efektívne spravovať motivačné faktory. „Keď chodia zamestnanci do práce pozitívne nastavení, na konci dňa sa to odráža na spokojnosti zákazníka. Na to, aby sme všetci slušne komunikovali, ochotne poradili, s nadhľadom vyriešili problém, potrebujeme mať vytvorené zázemie a pozitívnu atmosféru. Aby sme ju preniesli k zákazníkovi, musíme začať u nás vo firme,“ pripomenul F. Baník.


Väčšia časť kolektívu Banik a syn, s.r.o. v novom „šate“.

Zamestnanec nie je pre F. Baníka nástroj, ale partner. Táto hierarchia sa odráža na viacerých úrovniach. „Zamestnanec má na tričku naše meno, preto platí, že ak rozpráva so zákazníkom, ako keby som sa s ním bavil ja. Keď niekto v call centre povie, že mi zavolá a bude to riešiť so mnou, nech sa páči, nech mi zavolá, ale poviem mu to isté, čo náš zamestnanec. Našim zamestnancom veríme, preto ich vždy v takýchto situáciách podržím,“ zdôraznil F. Baník.

Empatická budúcnosť

Postavenie firmy Banik a syn, s.r.o. v dynamickom konkurenčnom prostredí má dnes za sebou scenár naplnený kontinuálnou expanziou. Tento profesionálny (ale aj spoločensky renomovaný) obraz v zrkadle dovoľuje smerom k budúcnosti prijať nové výzvy. Ich nastavenie má dlhodobý charakter.


Na slávnostnom galavečere vystúpili folklórny súbor Vranovčan a Vilo Kalman s kapelou Balamuta.

Firma na svojom webe uvádza, že jej cieľom je udržať sa na trhu 250 rokov. Hoci by sa mohlo zdať, že ide o odľahčenie, tento plán so sebou nesie dôležitý odkaz. „Toto deklarovanie je z nášho pohľadu dôležitým signálom pre všetkých, s ktorými spolupracujeme, že nie sme startup s cieľom pripraviť firmu na exit. Keď máme na webe napísané – 250 rokov…, vôbec mi nebude vadiť, ak počas mojej éry napr. „nedôjdeme do Bratislavy“. Pokiaľ by mala začať upadať spokojnosť zamestnancov a hrozil by rozpad komunity, ktorú tu máme, nebudeme tlačiť na to, aby sme za každú cenu expandovali. Našim hodnotovým nastavením nie je znásilňovanie zisku a rastu, ale spokojnosť zamestnancov a zákazníkov,“ zdôraznil F. Baník.

Firemný podcast Stavba a technológie pomáha s celým domom

Príkladom prístupu k zákazníkom je aj firemný podcast Stavba a technológie. Ako vysvetlil František Baník, pomocnú ruku chcú podať nielen v segmente, ktorý sa týka ich portfólia. Témy sú rôzne – financovanie, architektúra, zabezpečovacie systémy, okná, strechy, murovanie…

„Zákazník stavia svoj prvý dom v živote a má mnoho otázok. Keďže sa vieme vžiť do jeho kože, záleží nám na tom, aby sme mu pomohli s odpoveďami. Z toho dôvodu kladieme dôraz na to, aby aj naši obchodnotechnickí zástupcovia komunikovali s pridanou hodnotou. Stavba je živý organizmus. Problémom sa so stopercentnou garanciou vyhnúť nedá, ale my sa veľmi radi delíme o skúsenosti, ako im v rámci možností predchádzať. Náš prístup nie je iba o cenovej ponuke a konzultáciách o technológiách, ktoré ponúkame. Cez sériu podcastov sa snažíme edukovať, vysvetľovať, prinášať overené postupy… Spokojnosť zákazníka je pre nás dôležitá, pretože ak bude zákazník spokojný, dokáže si potom viac užiť aj naše technológie,“ vysvetľoval František Baník.

Víziou je posunúť firmu z lokálneho prostredia minimálne na celoslovenskú úroveň. S využitím e-commerce či modelu B2B je plánom transformovať firmu na One – Stop – Shop s frančízovými partnermi. „Firmu o 20 rokov vidím s 800 montážnikmi, ktorí budú pôsobiť po celom Slovensku. Pripravení budeme nielen pre koncových zákazníkov, ale aj pre frančízových partnerov, ktorých v plnej miere podporíme. Chceme mať dominantné postavenie platformy s tým, že ak sa povie kúrenie, vetranie, chladenie, aby sme boli prvou voľbou, ktorá ľuďom napadne,“ definoval F. Baník.

HISTÓRIA

1974

Pôsobenie na úseku energetiky po uvedení závodu 04 vo Vranove nad Topľou ako súčasti národného podniku Slovenka Banská Bystrica.

Február 1994

Založenie spoločnosti Františkom Baníkom, po dohode s majiteľmi, po privatizácii závodu Slovenka, prevzatím celej energetiky do ekonomického prenájmu.

Február 1996

Prvá vlastná investícia do prenajatého majetku. Inštalácia 8 ks kogeneračných jednotiek Tedom MT 22A. Inštalovaný celkový elektrický výkon 160 kWel, investičný náklad 3,2 mil. Sk.

Máj 1998

Vlastná investícia do kogenerácie v kotolni NsP Vranov – kogeneračná jednotka Tedom CAT 190. Inštalovaný výkon 195 kWel, slúži zároveň aj ako záložný zdroj elektrickej energie. Kryje 60% potreby elektrickej energie areálu NsP. V súčasnosti má motor ubehnutých viac ako 52000 motohodín, technické ošetrenia a servis vykonávaný vlastnými pracovníkmi.

Rok 2000

Vyčlenená údržba energetiky a založená spoločnosť ENERGOSERVIS FB s.r.o. Spoločnosť mimo poskytovania služieb pre vlastnú prevádzku energetiky realizuje zákazky aj pre iných investorov.

Rok 2002

Prenajatý zdroj tepla v NsP doplnený o vlastnú investíciu do nízkoteplotného a kondenzačného kotla Buderus s celkovým výkonom 800 kW.

Júl 2006

Zameranie na obnoviteľné zdroje energie ako tepelné čerpadlá, solárne panely. Prijatá nová marketingová stratégia. Vznik nového loga zahŕňajúceho všetky aktivity spoločnosti.

Apríl 2011

Dokončenie prvej vlastnej budovy na Herlianskej ulici. Presťahovanie sídla spoločnosti a maloobchodnej predajne. Zväčšenie predajnej a skladovacej plochy, rozšírenie sortimentu.

Január 2012

Zmena názvu firmy z Energoservis FB s.r.o. na Banik a syn s.r.o., zmena loga, zmena fakturačnej adresy na nové sídlo spoločnosti.

Open book management. Upratanie účtovníctva. Zdieľanie ako vyšli zákazky. Spoločná cenotvorba.

Február 2014

Oslava 20 rokov. Pri tejto príležitosti bola zrealizovaná veľká marketingovú akcia „Získajte kotol zadarmo“.

Október 2015

Otvorenie prvej pobočky v Prešove.

Zvýšenie počtu zamestnancov.

November 2016

Vznik samostatného servisného oddelenia pre vybavovanie pravidelných ročných prehliadok a nahlásených opráv.

Marec 2017

Rozšírenie obchodného tímu a nová marketingová stratégia.

2015 – 2017

Stredný manažment. Prijatie obchodného riaditeľa. Prvé debaty o podieloch na zisku. Tvorba vertikálnej štruktúry.

2019

Otvorenie novej pobočky v Košiciach.

Ideal Place – Pulse Checks
Zisťovanie nálady – anonymne. Nebojácne návrhy na zmeny. Pravidelná práca na zlepšení.

2022

Rozšírenie obchodného tímu, prekročenie počtu 40 zamestnancov.


Fotogaléria