A. Kobielsky o reformách: Opravme pokazené, ale nie takýmto spôsobom

imrich.mako@vranovske.sk
Autor

Dominantnou témou ostatných dní sú v okrese Vranov nad Topľou avizované vládne reformy. Konkrétne optimalizácia siete nemocníc a súdna mapa.

Prednosta Okresného úradu vo Vranove nad Topľou Alfonz Kobielsky, predseda Združenia miesta a obcí vranovského regiónu Daniel Lorinc a primátor Vranova nad Topľou Ján Ragan o nich diskutovali v utorok na Mestskom úrade v Humennom s premiérom Eduardom Hegerom, ministerkou spravodlivosti Máriou Kolíkovou a ministrom zdravotníctva Vladimírom Lengvarským.

Zástupcovia samosprávy vo vranovskom regióne prezentujú svoj nesúhlas s podobou reforiem s dopadom na okres Vranov nad Topľou rázne. O tom, či stretnutie v Humennom posunulo dialóg ďalej, do inej roviny, sme sa porozprávali s prednostom Alfonzom Kobielskym.  

* Ako prednosta okresného úradu ste predĺženou rukou vlády v regióne. Napriek tomu ostro vystupujete proti medializovanej reforme zdravotníctva a súdnictva. Čo Vás vedie k Vašej rétorike?

– Dlhé roky sa venujem práci v oblasti kultúry a samospráve ako takej. V priebehu šestnástich rokov som sa stretával s tým, že sa mi nepáčilo, ako sa v spoločnosti rozrastala korupcia, akým spôsobom sa čerpali eurofondy a vo výhradách by som mohol pokračovať ďalej. Hoci som na veľa vecí poukazoval, chýbala mi spätná väzba, aby som si mohol povedať, že som prispel k pozitívnej zmene v spoločnosti.
Keď som dostal ponuku stať sa prednostom okresného úradu, intenzívne som to zvažoval v rozhovoroch s rodinou, kolegami, či priateľmi. Chcem pracovať pre ľudí, preto bolo dôležité pre mňa počuť, čo od prednostu okresného úradu očakávajú. Nakoniec som si povedal, že je to šanca, ktorá by sa nemala odmietať. Definitívne som sa v mojom rozhodnutí utvrdil počas dlhých rozhovorov s výberovou komisiou. Veril som totiž v silný mandát a s tým spojenú príležitosť zlepšiť kvalitu života v okrese Vranov nad Topľou.
Na základe mojich životných skúseností a stupňa poznania, ktoré mám, som videl priestor napr. v rámci nového programovacieho obdobia dopomôcť k tomu, aby som si raz, keď sa obzriem za mojim pôsobením v tomto úrade, mohol povedať, že tu po mne niečo ostalo. Vo funkcii som však rok a dva mesiace a upadám do profesionálnej depresie. Naša vláda nám síce deklaruje program obnovy, ale aj po stretnutí v Humennom som ostal rozčarovaný.

* Premiér Eduard Heger začal tlačovku po spomínanom stretnutí na Mestskom úrade v Humennom vetou, že pri otázke, či si niekto myslí, že zdravotníctvo, súdnictvo, alebo školstvo sú v poriadku, sa nedvihla žiadna ruka. Sú teda reformy nevyhnutné?

– Počas stretnutia som si do zápisníka zapísal viacero myšlienok. Premiér Eduard Heger povedal, že treba opraviť všetko, čo je pokazené. Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková hovorila o kvalitnejších súdoch. Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský na to nadviazal rétorikou o zlepšení kvality zdravotnej starostlivosti pre pacienta na úrovni 21. storočia. S týmto sa stotožňujem, s týmto sa nedá nesúhlasiť. Keď sa zamyslíme, o čom by mal byť plán obnovy, tak sú to práve spomínané oblasti zdravotníctva, súdnictva, či školstva, kde si všetci prajeme progres, a nie stagnáciu. Druhou stranou mince je však to, že v kontexte okresu Vranov nad Topľou mi reformy, ako piliere rozvoja, význam nedávajú.

* Najviac diskutovanou je optimalizácia siete nemocníc a podoba komunitných nemocníc. V prospech nemocnice vo Vranove nad Topľou už odzneli všetky argumenty, no predsa len, čo by ste ešte zvýraznili?

– Do nemocnice vo Vranove nad Topľou sa investovali nemalé finančné prostriedky, či už s eurofondov, alebo prostredníctvom lokálnych zbierok. Aj vďaka tomu môžeme hovoriť o modernej nemocnici. Chcem zopakovať, zdôrazniť a podčiarknuť, že okres Vranov nad Topľou je v rámci Prešovského kraja počtom obyvateľov tretí najväčší. Nemocnica slúži pre viac ako 80 tisíc ľudí v tomto okrese. Keď sme mali verejné zhromaždenie, na ktorom sme žiadali, aby aj naďalej poskytovala zdravotnú starostlivosť v súčasnej podobe, ministerstvo zdravotníctva vydalo stanovisko, že 60% obyvateľov si ju hľadá v iných nemocniciach. Pýtam sa, na základe čoho prišli na toto číslo? Za náš okres je to 48 000 ľudí. Pozrime si, koľko áut je pred nemocnicou každý deň, koľko tam chodí ľudí.

* Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský uviedol, že podoba každej komunitnej nemocnice bude vyhodnocovaná individuálne s rešpektovaním regionálnych reálií. Jedným z argumentom reformného tímu je zabezpečiť pre lekárov dostatočnú prax, čo v menších nemocniciach nie je, podľa nich, pri pohľade do štatistík možné. Považujete za cestu, aby v komunitných nemocniciach ostali najvyťažovanejšie oddelenia a tie, ktoré nemajú dostatočný výkon, boli kumulované v nemocnici v susednom okrese? 

– Najskôr bolo mediálne deklarované, že komunitná nemocnica bude, zjednodušene povedané, doliečovák bez ďalších oddelení, ako to napr. vo Vranove nad Topľou poznáme dnes. Na stretnutí v Humennom premiér E. Heger a minister V. Lengvarský oponovali, že to nie je pravda s tým, že iná bude komunitná nemocnica vo Vranove nad Topľou, iná v Snine, iná vo Svidníku… Myslím si, že takáto interpretácia je neakceptovateľná. Skôr mi to príde, že v tejto chvíli nemajú jasno v tom, ako budú komunitné nemocnice vyzerať, a to aj napriek, opakujem, medializovaným informáciám.
Priznávam, že nie som expertom na zdravotníctvo, ale o to pozornejšie načúvam názorom odborníkov, ktorí aj v našom okrese bijú na poplach. Mám desiatky telefonátov s prosbami, aby som sa angažoval a nedopustil demontáž okresu. Môžem byť ticho a tváriť sa, že všetko je v poriadku, alebo budem upozorňovať na to, čo nie je v poriadku. Zvolil som si cestu, kedy dôrazne upozorňujem na to, čo vnímam, že nie je v prospech ľudí v tomto regióne.

* Z regiónov často zaznieva nespokojnosť s absentujúcou komunikáciou zo strany ministrov a lídrov reformných tímov. Akú skúsenosť máte, ako predstaviteľ štátnej správy, Vy?

– Moja predstava bola, že sa s tímom, ktorý pripravuje napr. optimalizáciu siete nemocníc, stretneme priamo vo Vranove nad Topľou. Očakával som, že si spolu prejdeme nemocnicu a potom sa budeme detailne baviť o jej silných, prípadne slabých stránkach. Za objektívny výstup by som považoval, že ak treba niečo zlepšiť, bavme sa o tom, akým spôsobom sa to dá urobiť. Toto sa však neudialo. Preto som sa na stretnutí v Humennom prihlásil do diskusie ako prvý, lebo mi záležalo na tom, aby odzneli všetky naše argumenty a námietky. Premiér sa pýtal, odkiaľ máme tieto informácie, kde sme ich našli na webovej stránke. Problém je v tom, že pracujeme len s tým, čo k nám unikne.
Aj na stretnutí v Humennom obidvaja ministri apelovali na to, aby sme viac komunikovali. Ministerke spravodlivosti Márii Kolíkovej som poslal list, kde som detailne popísal situáciu a za mesiac som nedostal žiadnu odpoveď. Ministra zdravotníctva som e-mailom požiadal o stretnutie a dostal som odpoveď, že nemá čas. Potom som oznámil termín, kedy sme spolu s predstaviteľmi Združenia miest a obcí vranovského regiónu odovzdávali petíciu. Poprosil som, aby nás prijal nejaký kompetentný úradník, pokiaľ je minister zaneprázdnený, čo rešpektujem. Výsledok bol ten, že nás prijal pracovník bezpečnostnej služby, ktorý nemal inú možnosť, lebo tam musí stáť. O akej komunikácii rozprávame?

* Budete vyvíjať naďalej aktivity, aby sa podarilo odkomunikovať vízie reforiem s ich autoritami priamo v regióne?

– Po oficiálnom rokovaní som išiel za premiérom a poprosil som ho, aby moje slová nevnímal ako útok opozičného predstaviteľa. Je mi ľúto, že som sa ocitol na tejto strane, ale používam zdravý rozum a ako patriot nemôžem súhlasiť s tým, aby ľudia v okrese Vranov nad Topľou trpeli reformami tak, ako sú navrhnuté. Rozumiem tomu, že predseda vlády nemôže byť všade, vo všetkých mestách. Napriek tomu som ho predsa len pozval do Vranova nad Topľou. Nech si osobne pozrie nemocnicu spolu s okresným súdom ešte predtým, než budú vehementne presadzovať reformy v parlamente. Mám od neho prísľub, že osloví ministerku investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veroniku Remišovú a bude iniciovať spoločné rokovanie práve priamo v regióne, aby sme diskutovali o možnostiach jeho rozvoja a posilnenia.

* Aj v kontexte reformy súdnictva a novej súdnej mapy zaznievajú v okrese Vranov nad Topľou vyhlásenia o jeho postupnej likvidácii. Súhlasíte s obavou, že okres Vranov nad Topľou by mohol, ako administratívna jednotka, zaniknúť?

– Neexistuje objektívny dôvod, prečo by mal byť zrušený Okresný súd vo Vranove nad Topľou, ktorý má navyše všetky budovy zrekonštruované a nachádza sa teda v moderných priestoroch. V prvej verzii súdnej mapy Vranov nad Topľou figuroval ako sídelný súd a zrazu sa musí spájať? To len tiež dokresľuje situáciu, prečo má verejnosť v našom regióne vysokú nedôveru k podobe reforiem, ako sú naplánované.
Späť však k podstate otázky. V roku 2001 bola pri územno-správnom členení snaha rozdeliť okres Vranov nad Topľou medzi Prešov a Humenné, no vtedy sa tomu podarilo zabrániť. Teraz historicky po dvadsiatich rokoch mám pocit, že táto agenda je tu opäť. V situácii, kedy má prísť vranovský okres o základnú infraštruktúru, sa dá ako ďalšia logická otázka očakávať, na čo nám je okres, kde už nič nie je. Tento môj pocit, ktorý z toho mám, je v obrovskom rozpore s očakávaniami, ktoré som mal pri nástupe do funkcie prednostu. Možno to, čo vnímam na pozadí, v tejto chvíli nedokážem pomenovať presnými slovami, ale nevidím to na úprimnú snahu rozvíjať tento región a pomáhať ľuďom.
Pri reformách, o ktorých sa celý čas bavíme, sa mi zdá, že súvislosti s okresom Vranov nad Topľou sa zdravý rozum vytráca. Alebo treba priamo a na rovinu povedať, že na stole je plán nového územného-správneho členenia a s okresom Vranov nad Topľou sa v ňom nepočíta. Ako lokálpatriot s tým súhlasiť nebudem a budem robiť všetko pre to, aby som nezmyselným rozhodnutiam devastujúcim tento okres zabránil všetkými možnými spôsobmi, ktoré mám k dispozícii. Jednoducho, nie som ochotný ani sa podieľať, ani sa prizerať politickej demolácii okresu Vranov nad Topľou.

* Neľutujete po tom všetkom, že ste prijali ponuku stať sa prednostom okresného úradu?

– Funkciu prednostu som prijímal s tým, že pozícia okresných úradov bude posilnená, do regiónov prídu investície, budeme sa baviť o rozvoji. Vnímal som to ako výzvu byť nositeľom novej politickej kultúry. Zatiaľ som priestor na to nedostal, lebo vždy len niečo hasím. Aj bez reforiem ide naša spoločnosť do náročného obdobia. Stále je aktuálny kovid, idú hore energie, ľudia majú obavu, čo nás ešte čaká a za týchto okolností sa nemôžeme správať tak, že nás ich názor, životná situácia, v akej sa nachádzajú, nezaujíma.
Pri tak závažných zmenách, ako je optimalizácia siete nemocníc alebo nová súdna mapa je potrebná široká podpora. Politici v ministerských funkciách často zabúdajú na to, že načúvať a rešpektovať treba aj hlas zdola. Tu sa mi natískajú slová Karla Kryla, ktoré sú vysoko aktuálne. Veriť môžeme len Pánu Bohu, nie politikom, tých treba kontrolovať. Reprezentanti súčasnej vládnej garnitúry by si mali spomenúť, prečo dostali od voličov túto dôveru. Do tejto koalície vkladala verejnosť veľkú dôveru. Nikto nespochybňuje ideu opraviť pokazené, ale nie takýmto spôsobom.
Ako prednosta mám vykonávať prenesený výkon štátnej správy smerom k verejnosti. Mojich úloh som si plne vedomý, ale nemôžem ísť proti regiónu, proti vlastným ľuďom. Máme opraviť pokazené, nie pokaziť to, čo funguje. Pred časom som rozbehol aktivity, aby vo Vranove nad Topľou opäť zriadili svoje zákaznícke centra SPP, VSD a VSE. Nemôžem teraz súhlasiť s tým, aby kvalita infraštruktúry v tak zásadných oblastiach, ako sú zdravotníctvo a súdnictvo, klesli o úroveň nižšie.

Mohlo by Vás zaujímať

Akékoľvek kopírovanie obsahu bez vedomia redakcie je zakázané!